בעולם דיני התעבורה, מרבית תשומת הלב מופנית באופן טבעי להתנהגות הנהג. האם נסע במהירות מופרזת? האם חצה צומת באור אדום? האם נהג תחת השפעת אלכוהול? עם זאת, קיים רובד נוסף, חשוב לא פחות, שלעיתים נסתר מן העין – ההיבט התכנוני וההנדסי של הסדרי התנועה והחנייה. כעוסקים בתחום תכנון התנועה והחנייה, אנו מודעים לכך שלתכנון לקוי, שילוט מטעה או היעדר תשתיות מתאימות יכולה להיות השפעה מכרעת לא רק על בטיחות המשתמשים בדרך, אלא גם על חוקיות האכיפה המתבצעת כנגדם.
מאמר זה יסקור מספר נקודות מפגש קריטיות בין עולם תכנון התנועה והחנייה לבין עבודתו של עורך דין לדיני תעבורה, וידגים כיצד הבנה מעמיקה של היבטים אלו יכולה להוות כלי משמעותי בייצוג לקוחות שהואשמו בעבירות תנועה.
1. תמרורים – לא רק קישוט, אלא הוראה מחייבת (עם דרישות מחייבות)
תמרור המוצב בדרך אינו המלצה גרידא; הוא הוראה חוקית לכל דבר ועניין, הנשענת על "לוח התמרורים" הרשמי של מדינת ישראל. אולם, כדי שתמרור יהיה תקף ותתאפשר אכיפה חוקית על פיו, עליו לעמוד בשורה ארוכה של דרישות:
הצבה חוקית: התמרור חייב להיות מוצב בהתאם להנחיות, במיקום הנכון, בגובה המתאים ובזווית הנכונה כך שיהיה גלוי וברור לנהגים.
נראות וקריאות: על התמרור להיות נקי, שלם, ללא פגמים או דהייה משמעותית הפוגעים ביכולת להבינו. תמרור מוסתר על ידי צמחייה, שלט פרסומת או כל גורם אחר – כאילו אינו קיים.
עדכניות ורלוונטיות: תמרור זמני שהושאר לאחר סיום הצורך בו, או תמרור שאינו תואם את הסדרי התנועה בפועל, עלול להטעות נהגים ולפסול את חוקיות האכיפה.
אישור רשות מוסמכת: הצבת תמרורים, במיוחד אלו הקובעים הסדרים קבועים, מחייבת אישור של רשות התמרור המקומית או המרכזית. היעדר אישור כזה יכול להוות עילה לביטול דוח או כתב אישום.
עורך דין המכיר דרישות אלו יידע לבחון האם התמרור הרלוונטי לעבירה עומד בכל הקריטריונים.
2. הסדרי חנייה – מורכבות המחייבת דיוק
אכיפת עבירות חנייה היא נושא כאוב לנהגים רבים. גם כאן, תכנון החנייה והשילוט הנלווה אליו הם קריטיים לחוקיות האכיפה:
סימון ברור של אזורי חנייה: האם מדובר בחנייה מותרת (כחול-לבן), אסורה (אדום-לבן, אדום-צהוב), או באזור פריקה וטעינה? האם הסימון על הכביש ברור, והאם הוא תואם את התמרור המוצב?
שעות וימי האכיפה: תמרורים המגבילים חנייה חייבים לציין באופן ברור את שעות וימי התחולה של ההגבלה. אי בהירות או סתירה במידע יכולה להוות טענת הגנה טובה.
חניית נכים: האם מקום החנייה המסומן לנכים עומד בתקנות הנגישות? האם השילוט תקין וברור?
הסדרי חנייה בזמן החלת הסרי תנועה זמניים: בעת עבודות בכביש או אירועים מיוחדים, לעיתים משתנים הסדרי החנייה. על הרשות המקומית ליידע את הציבור באופן ברור ולוודא שילוט מתאים. אכיפה המתבססת על הסדר זמני שלא שולט כראוי – בעייתית.
עורך דין לדיני תעבורה יכול לאתגר דוחות חנייה על בסיס פגמים בתכנון, בסימון או בשילוט של הסדרי החנייה, ובכך לחסוך ללקוח שלו קנסות ונקודות.
3. תכנון לקוי של צמתים ותשתיות כגורם לתאונות או עבירות
לפעמים, עבירת תנועה או אפילו תאונת דרכים אינן נובעות מרשלנות בלעדית של הנהג, אלא גם מתכנון לקוי של התשתית:
צמתים מרובי כניסות וללא רמזור/כיכר: צמתים מורכבים שאינם מוסדרים כראוי עלולים ליצור בלבול וסיכון.
שדה ראייה מוגבל: פנייה "עיוורת" או צומת עם שדה ראייה חסום על ידי מבנים, צמחייה או חנייה לא חוקית שאינה נאכפת, מגדילים משמעותית את הסיכוי לתאונה או לכניסה לא בטוחה לצומת.
היעדר נתיבי האצה/האטה תקניים: כניסה או יציאה מכביש מהיר ללא נתיב האצה או האטה באורך מספק, מאלצת נהגים לבצע תמרונים מסוכנים.
שינויים פתאומיים בהסדרי תנועה: שינוי הסדרי תנועה, כגון הפיכת רחוב לחד-סטרי או שינוי מיקום נתיבים, מחייב שילוט מקדים והדרגתי. היעדר כזה יכול להוביל לבלבול ולביצוע עבירות שלא במתכוון.
במקרים אלו, עורך הדין יכול להעלות טענה של "אשם תורם" מצד הרשות המתכננת או האחראית על התשתית, או לטעון כי תנאי הדרך הם שהובילו לביצוע העבירה באופן בלתי נמנע או מתוך טעות סבירה. ניתן אף להיעזר בחוות דעת של מומחה לתכנון תנועה וחנייה כדי לבסס טענות אלו.
שיתוף פעולה בין-תחומי לטובת הנהג
הדוגמאות שהוצגו ממחישות כי עולם דיני התעבורה אינו מנותק מהעולם ההנדסי והתכנוני של התעבורה והחנייה. עורך דין לדיני תעבורה בעל מודעות והבנה של היבטים אלו, יידע לשאול את השאלות הנכונות, לבחון את זירת האירוע לא רק דרך עיני הנהג אלא גם דרך עיני המתכנן, ולדרוש מהרשויות את המסמכים הרלוונטיים (כגון תוכניות תנועה, אישורי הצבת תמרורים ועוד).
הבנה מעמיקה זו, לעיתים בשילוב חוות דעת של מומחה לתכנון תנועה וחנייה, יכולה להוות את ההבדל בין הרשעה לזיכוי, או לפחות להביא להפחתה משמעותית בעונש. על כן, חשוב שנהגים המואשמים בעבירות תנועה יפנו לייצוג משפטי המכיר את מורכבות הנושא על כל רבדיו ושאינם חסים על כבודם כדי לפנות ליועץ תנועה וחנייה להכנת חוות דעת מקצועית שאינו בתחום מומחיותו של העו"ד.