עורך דין תעבורה לוגו

קטנועים וחוקי הדרך – טעויות נפוצות שרוכבים עושים ואיך להימנע מהן

קטנועים הם כלי רכב נוח, חסכוני ומהיר לתנועה – במיוחד בישראל. אבל בשטח, אני רואה שוב ושוב טעויות שחוזרות על עצמן, שעלולות לעלות ביוקר: דוחות, תאונות, ולעיתים אף פציעות קשות. במאמר הזה נסקור את הטעויות הכי נפוצות שרוכבי קטנועים עושים – ונלמד איך להימנע מהן בפועל.

מרבית הטעויות נובעות לא מתוך חוסר זהירות אלא מחוסר ידע או אמונה ש"לי זה לא יקרה". למשל, רבים מהרוכבים לא מבינים מה אומר החוק באשר לנסיעה בין נתיבים, או סומכים יותר מדי על מערכות הבקרה במקום לשים לב לסימנים מהכביש ומהנהגים סביבם. כשנשקלת גם העובדה שמדובר ברכב דו-גלגלי עם חשיפה גבוהה לפגיעות – הסיכון עולה משמעותית.

נסיעה בין נתיבים – לא תמיד מותר, ובטח שלא תמיד בטוח

אחת השאלות ששואלים אותי בתדירות גבוהה עוסקת ב"פילטרינג" – התנועה בין שני נתיבים, במיוחד בפקקים. החוק בישראל לא מתיר תנועה בין נתיבים כמו שזו פרקטיקה חוקית (ולפעמים אף מעודדת) במדינות אחרות. פחות ידוע שכשקיימת תאונה במהלך תנועה בין נתיבים – הרוכב נחשב לעיתים קרובות לאשם העיקרי, גם אם הרכב סטה מהמסלול הישר אליו.

הסיכון כאן אינו תאורטי. רוכבים שמנסים "להזדחל" במרווח צר בין מכוניות נתקלים לעיתים ברכב שפותח דלת, מחליף נתיב מבלי לאותת או נהג שמנסה לצאת מהפקק. לכן, תמיד כדאי לשקול אם הכמה שניות שתחסכו שוות את הסיכון הפיזי והמשפטי שזה טומן.

כשרכבתם בפקקים, שמרו מספיק מרחק כדי להגיב – ואם אינכם בטוחים שמספיק מרחב ליצור מרחק בלימה בטוח – אל תכנסו. יחד עם זאת, במקרים מסוימים בהם התנועה עומדת לגמרי, קיימת סבירות נמוכה מאד לאכיפה, אך זה לא הופך את ההתנהגות לבטוחה או חוקית.

היגוי ובלימה לקויה – טעות טכנית עם השלכות קשות

אני נתקל לא מעט במקרים של בלימה פתאומית ובלתי נשלטת, במיוחד במהירויות בעיר. חלק מהרוכבים מפעילים את הבלם הקדמי בעוצמה גבוהה מדי, וזה מביא לאיבוד שליטה מיידי על הכלי. ראוי להזכיר: רוב הבלימה מתבצעת בבלם הקדמי, אבל היא דורשת עדינות והבנה של העברת המשקל והאחיזה בפועל.

מי שרוכב על קטנוע כמו הסדרה של סוזוקי  או על כל קטנוע בעל נפח מנוע גבוה, חייב לקחת בחשבון גם את כוח העצירה שמופעל על כלי כבד יחסית. יש להשקיע זמן בתרגול בלימה מבוקרת – בפניות, בכביש ישר, ובתנאים חלקים. טעות קטנה כאן יכולה להביא להחלקה או התנגשות חזיתית.

הנחות שגויות לגבי נראות – "רואים אותי!"

זה אולי ישמע משונה, אבל רוכבים רבים שוכחים אמת פשוטה: אתם קטנים. קשה לראות אתכם, במיוחד מהשוליים או בזווית מתה של רכב גבוה. תאונות רבות נגרמות בדיוק בגלל שהרוכב חשב ש"הנהג בטח ראה אותי", כשבפועל הוא היה בזווית עיוורת עבורו.

מה אפשר לעשות? השתמשו בזוויות תזוזה – כלומר, אל תישארו בנקודה קבועה ליד רכב פרטי או משאית. העדיפו תמיד מיקום שבו אתם בולטים בשטח, ובמיוחד בלילה: הקפידו על לבוש מחזיר אור, אורות תקינים, ועל נסיעה בצד השמאלי (או הימני) של הנתיב כדי להיות בתוך שדה הראייה של הנהגים האחרים.

אי שמירה על רווח ביטחון – לא רק מול רכב אחר, אלא גם בצדדים ובפניות

רווח ביטחון הוא כלי עבודתי בסיסי בשמירה על הגוף שלנו. בישראל, עם הנהיגה האגרסיבית והתשתיות הלא אחידות, המרווח שתשאירו לעצמכם יכול להיות ההבדל בין הרכיבה הבאה לבין ביקור בבית החולים. אחד הליקויים הנפוצים ביותר – אי שמירת רווח בצד או בהשתחלות מתחת למראות של רכבים גדולים.

החללים הצרים שכולנו מנסים "לגנוב" דרכם שומרים פחות מקום לתמרון. חשוב להבין שלקטנועים אין כרית אוויר ואין פלדת הגנה – כל מה שיש ביניכם לבין המדרכה זה קסדה וז'קט, ולעיתים אפילו מזה מתעלמים. לכן, תמיד קחו מקדם ביטחון: עצרו בקדמת הצומת ולא בין רכבים, אל תעברו מימין לרכב עומד ברמזור, והביטו פעמיים לפני כל פנייה.

אי ביצוע הסתכלות היקפית – כאילו אנחנו היחידים בכביש

לעיתים הרוכבים מתמקדים מדי במכשול שלפניהם – שפת מדרכה, רכב משתלב, פס האטה – ושוכחים להרים את הראש. תפיסת מרחב היא יכולת שרוכב חייב לתרגל ולחדד. כשהאופנוע זז במהירות, גם שבריר שנייה של חוסר תשומת לב לצדדים יכול להוביל לנפילה או פגיעת פח.

ההמלצה הפשוטה היא "לסרוק" את המרחב כל 3 שניות: מראה – שמאל – ימין – קדימה. בקורסים מתקדמים נלמדת טכניקת S.E.E, שמשלבת סקירה מתמדת, הערכת סיכונים ותגובה מיידית. גם אם אתם על קטנוע 125 סמ"ק, התנועה סביבכם מתנהגת כאילו אתם על רכב – כך שתחזית תנועה מחזירה שליטה לרוכב גם במצבי הפתעה.

התנהלות לקויה בצמתים וסיבובים – טעות קריטית בקרב רוכבים מתחילים

הרבה מאוד תאונות מתרחשות בצמתים – יותר מכל אזור אחר בכביש. שם יש רוכבים שאינם מאטים כי הם חושבים שהאור הירוק מבטיח נסיעה בטוחה. בפועל, לא מעט נהגים חוצים ברמזור אדום או מבצעים פניות חיתוך מבלי לשים לב לקטנוע.

בפניות חדה, חשוב מאד לרכון נכון עם הכלי. הטיה חדה מדי או מהירה מדי בלי העברת משקל, ובמיוחד במזג אוויר לח או כביש משובש – יובילו להחלקה. הטעות היא בהתנהלות ולא בהנחות – אם תנהלו פנייה בקו נרחב מדי או צמוד מדי למדרכה, תצמצמו את יכולת התגובה ופוטנציאל הבריחה מתאונה.

תחזוקת קטנוע לקויה – גם תקלה קטנה תשפיע על הבלימה

בדיקות שוטפות הן לא מותרות. לחץ אוויר נמוך, בלמים שחוקים, שרשרת מזוהמת – כל אלו, לצד משקלים שמועמסים מעבר למה שתוכנן עבורם, משפיעים על היציבות והבלימה שלכם.

לא פעם אני רואה רוכבים שבטוחים שכל עוד הכלי מניע – הכל תקין. בפועל, קצר בחיווט אורות בלם מאחור, לדוגמה, עלול להסתיים בכך שנהג לא שם לב שהקטנוע עצר לפניו – והתוצאה ברורה. מומלץ לבקר במוסך אמין לפחות אחת לחודשיים – במיוחד ברכיבה יומיומית בעיר.

טעויות לבוש ואבזור – לא רק עניין של נוחות, אלא של חיים ומוות

במיוחד בחודשי הקיץ בישראל, רוכבים רבים מוותרים על לבוש מגן או על קסדה מלאה. זה מובן – חם, ולא תמיד נוח. אבל ההסתברות לתאונה אינה משתנה לפי הטמפרטורה. קסדה חצי פתוחה מגינה פחות, ז'קט בצבע כהה מקשה על ראות בלילה, ונעלי ספורט פשוטות לא מחזיקות במקרה של גרירה בצד הכביש.

  • הקפידו על קסדה תקינה בתקן הישראלי
  • לבשו מעיל עם מיגון ומפתחי אוורור
  • העדיפו צבעים זוהרים או מחזירי אור
  • בדקו את מצב החוגר של הקסדה ותקינות הסנטרייה

טעויות לא חייבות להיגמר באסון. די בלקיחת אחריות, הבנה שהכביש הוא סביבת סיכון, והקפדה על כללי בטיחות בסיסיים – כדי להקטין את הסיכוי לפגיעה. כל אחד מאיתנו יכול להפוך מרוכב "עוד אחד" לרוכב שיודע להישמר – לאורך זמן, וללא פשרות.

תמונה של עורך דין תעבורה
עורך דין תעבורה

משרדנו מתמחה בדיני תעבורה ותאונות דרכים. אנו מטפלים במגוון רחב של עבירות תעבורה, מהקלות ועד החמורות ביותר, בכל רחבי הארץ, רשומות לזכותנו הצלחות בסיום תיקים בעסקאות טיעון מצוינות.

זמינות 24/7
עו"ד מוסמך
מחירים נוחים
20 שנות ניסיון
אתם ממליצים:
אופיר טולדנו
אופיר טולדנו
קרא עוד
"אני ממליץ עליו בחום! ממש מקצועי, אמר לי מה הוא יעשה וקיבלתי בדיוק את מה שאמר. מאוד התרשמתי ממנו, הוא קיבל אותי גם בשעה מאוחרת בלי בעיה"
מתן שיינר
מתן שיינר
קרא עוד
"התרשמתי מאוד לטובה! עושים עבודה מקצועית, היו מאוד אדיבים וסבלניים, הסבירו לי הכל ולקחו מחיר הוגן"
נטלי לוי
נטלי לוי
קרא עוד
"הוא אחלה עו"ד, הוא מעולה, ממש טוב והשירות שלו אחלה. כמעט לא עשיתי כלום, ביקש סכום סביר והוא טיפל לי בהכל"
שמעון ארונוב
שמעון ארונוב
קרא עוד
"משרד מקצועי, עשו עבודה טובה. הייתי מרוצה מהיחס, אתה פונה אליהם והם מהר עונים לך ישר ולעניין, ממליץ"
אירית משיח
אירית משיח
קרא עוד
"היה מצוין! הוא עזר לי בדוח תעבורה והוא הקטין את הדוח משמעותית והוריד לי את מספר הנקודות"
יהודה מזרחי
יהודה מזרחי
קרא עוד
"הגעתי אליו דרך חבר והייתי מרוצה ממנו מאוד. נתתי לו את כל הניירת, מה שאמר שיקרה קרה, סיים את העבודה בזמן לא ארוך וכל פעם שהייתי צריך משהו התקשרתי אליו והוא תמיד ענה"
מרים חתוכה
מרים חתוכה
קרא עוד
"הוא אחלה עורך דין ואחלה בן אדם! אכפת לו מהלקוחות והוא נותן יחס אישי וטוב. אני מאוד מרוצה ממנו!"
עופר אוחנה
עופר אוחנה
קרא עוד
"אני מרוצה ממנו. הוא טיפל בי יפה מאוד, היה מקצועי ביחס למה שרציתי. כפי שאמר ככה קרה"
יאיר ויינשטיין
יאיר ויינשטיין
קרא עוד
"השירות שלו מעולה, האישיות שלו פשוט חבל על הזמן! מלא הגינות, יושר, ומחירים סבירים לחלוטין"
לאה וולגרך
לאה וולגרך
קרא עוד
"נתן שירות מעולה! הוא היה מקצועי, מיד חזר אלי עם תשובות, עדכן אותי במהלך כל התהליך והצליח להשיג לי תוצאות טובות"
שלומית מדר
שלומית מדר
קרא עוד
"ממליצה עליו לכל אחד! הוא היה מצוין מכל הבחינות!"
הקודם
הבא
שתפו לחברים את הדף!
פייסבוק
ווצאפ
אתר עורך דין תעבורה

פנייתך נקלטה בהצלחה

נחזור אליך בהקדם האפשרי.